Saya Tidak Mahu Anak-Anak Saya Percaya di Santa Claus – Saya Anti-Santa dalam Perbahasan Santa Claus

gambar

Getty Images

Saya tidak ingat pada masa yang tepat saya menyedari bahawa Santa Claus tidak benar. Ibu bapa saya tidak pernah membuat masalah besar, dan tidak juga saya. Saya tidak sedih atau kecewa apabila saya mengetahui. Mungkin saya tidak pernah percaya pada mulanya.

Kadang-kadang, ayah saya akan berkata, “Saya membeli ini untuk diri saya sebagai hadiah dari Santa,” tetapi ia hanya satu cara bercakap, tidak lebih. Jadi, apabila anak-anak kita dilahirkan, suami saya dan saya memutuskan untuk tidak menyebarkan mitos Santa kepada mereka.

Ketepatan faktual selalu penting bagi kami berdua: Suami saya mempunyai Ph.D. dalam fizik dan saya adalah anak perempuan dua saintis. Kami tidak memberitahu anak-anak bahawa Santa Claus membawa hadiah pada Krismas. Sebaliknya, kita memberitahu mereka kisah nyata Saint Nicholas, Uskup Myra. Apabila ibu mertua saya berkata bahawa ibunya pergi ke syurga, kami memberitahu anak-anak bahawa orang tidak benar-benar pergi ke syurga selepas mereka mati. Ia mungkin terdengar keras, tetapi itulah yang kita lakukan.

Seluruh Santa Claus menghilangkan kerja keras dan kebanyakannya tidak kelihatan yang wanita dimasukkan ke dalam Krismas.

Kami tidak mempunyai apa-apa terhadap keluarga lain yang meraikan Santa. Saya tidak percaya ia akan memusnahkan hubungan antara ibu bapa dan kanak-kanak, seperti kajian baru-baru ini. Kami hanya memberitahu anak-anak kita bahawa Santa adalah sesuatu yang dipilih oleh sesetengah orang untuk percaya. Mereka juga tahu bahawa kadang-kadang bayi Yesus atau Tiga Raja yang datang membawa hadiah. Santa boleh menjadi baik untuk sesetengah keluarga. Ia bukan hanya untuk kita.

Secara peribadi, saya tidak begitu berminat dengan perkara Santa Claus kerana ia menghapuskan kerja keras dan kebanyakannya tidak kelihatan bahawa wanita (ya, kebanyakan wanita) dimasukkan ke dalam Krismas. Ia memerlukan sejumlah besar masa dan usaha untuk memikirkan, membeli, dan membungkus hadiah. Sesetengah orang lebih suka memberikan pengalaman kepada hadiah sebenar, tetapi mencari yang bermakna tidak kurang sukar atau memakan masa. Saya tahu kerana saya mengambil masa untuk membuat bengkel yang menyeronokkan untuk ulang tahun ketujuh anak sulung saya.

Di atas hadiah, wanita paling sering ditugaskan untuk menyiapkan hidangan Krismas. Jangan salah saya: Saya bukan peminat perayaan besar, jadi kita tetap cukup mudah. Saya tidak membeli banyak hadiah dan saya cuba untuk mengupah seberapa banyak yang saya boleh ke datuk nenek.

gambar

Getty Images

Saya juga tahu bahawa idea di sebalik Santa adalah memberi tanpa mengharapkan apa-apa balasan. Tetapi ia tidak seperti wanita, dan terutamanya ibu, mendapat penghargaan atas apa yang mereka lakukan pada hari-hari lain dalam tahun sama ada.

Sebaliknya, mereka melakukan banyak tenaga yang tidak kelihatan: penjagaan anak, logistik harian perancangan, memandu anak-anak ke temujanji, dan melakukan tugas-tugas. Ini adalah kerja yang wanita mencurahkan hati dan jiwa mereka, tetapi menerima sedikit pengiktirafan, dan tentu tidak ada wang untuknya. Dan pada hari Krismas, ketika mereka paling tertekan, itulah masa yang harus dihargai dan diakui paling banyak, tidakkah anda berfikir?

Kanak-kanak sudah berfikir bahawa hidangan secara praktikal mencuci diri, dan makan malam itu secara ajaib muncul di atas meja di mana-mana.

Kanak-kanak sudah berfikir bahawa hidangan praktikal mencuci diri sendiri, makan malam secara ajaib muncul di atas meja di mana-mana, dan gnomes kecil yang tidak kelihatan mencuci pakaian mereka dan meletakkannya kembali, dengan kemas dilipat, ke dalam pakaian mereka. Sudah tentu, mereka melihat anda membasuh pinggan mangkuk, memasak, dan melakukan cucian tetapi mereka tidak sepatutnya membuat hubungan antara tindakan dan keputusan mereka. Adalah penting untuk mengajar mereka bahawa anda yang melakukan semua perkara ini dan lebih-sehingga membuat kerja yang tidak kelihatan lebih nyata. Dan bukan Krismas masa terbaik untuk ini?

Daripada memberitahu anak-anak kita Santa membawa hadiah, kita memberi kredit di mana kredit perlu dibayar. Kami berkata, “Ini adalah dari ibu dan ayah,” atau “Itu adalah daripada nenek dan datuk.” Kami kadang-kadang biarkan mereka memilih hadiah untuk ahli keluarga yang lain. Begitulah cara anak-anak belajar memberi pemberian: melalui contoh sebenar, bukan seorang lelaki tua yang gemuk dalam guaman merah.

Dan bagi kamu yang pasti akan memberitahu saya bahawa kita akan mengambil sihir Santa, ya, kita. Tetapi terdapat banyak sihir sebenar di dunia ini. Apabila saya membuang bahan-bahan rawak yang seolah-olah menjadi periuk dan meletakkan makanan yang lazat di atas meja setengah jam kemudian, sihir itu. Mencium ouchies dan membuat kesakitan pergi adalah sihir. Duduk bersama dengan orang yang kita sayangi, menikmati hidangan yang baik dan bunyi carols Krismas: itulah sihir juga. Dunia boleh menjadi tempat yang gelap, tetapi harapan kecil ini tidak boleh diabaikan.

Dengan tidak meraikan Santa, kami mengajar anak-anak kami untuk menghargai apa yang kami lakukan untuk mereka, dan mencari sihir sihir yang nyata-di dunia di sekeliling mereka. Dengan mengeluarkan Santa dari persamaan kita tidak melucutkan anak-anak kita dari apa-apa. Kami semata-mata menghilangkan sesuatu yang mereka tidak perlu di tempat pertama.

Ikuti Hari Wanita di Instagram.

Loading...