Apa yang Lelaki Paling Takut – Bagaimana Bercakap Mengenai Ketakutan dengan Suami Anda

saraf man paying bills

Thinkstock

Daripada rahsia kawan kepada butiran mengenai drama tempat kerja, anda mungkin merasa seperti suami anda menceritakan segala-galanya, tapi ada sekurang-kurangnya satu topik yang mungkin dia tidak bercakap dengan anda: ketakutannya. “Sebagai pemecah masalah, lelaki mencari cara yang paling cepat, paling berkesan untuk mengatasi masalah, dan ramai yang berpendapat pendekatan terbaik adalah untuk melakukannya sendiri,” kata ahli hubungan Charles J. Orlando, pengarang Masalah dengan Wanita … adalah Lelaki. Di sini, para pakar menerangkan kebimbangan orang yang diam dan bagaimana untuk mendapatkan suami anda terbuka.

1. “Saya tidak mencukupi wang.”
“Lelaki mempunyai banyak ego yang dilampirkan untuk menjadi pembekal yang baik,” kata psikologi klinikal berlesen Adam Sheck, PhD, pengarang 101 Cara Bawa Balik Semangat. Oleh itu jika suami anda merasakan nilai kewangannya tidak dapat diukur, dia mungkin tidak membincangkan jiwa beliau yang lebam dengan anda.

* Samantha dari Houston, TX, mempunyai wang perasaan menahan suaminya daripada mengambil pekerjaan baru yang dia mahukan. “Selepas tawaran mereka tidak apa yang diharapkan, saya dapat merasakan dia mula bimbang,” katanya. “Dia mungkin berfikir tentang keluarga kami, cuba menjimatkan wang dan membayar semua bil kami.”

Apa yang boleh anda lakukan jika anda berada di kasut Samantha-atau fikir hubby anda yang bersangkutan dia tidak memperoleh pendapatannya? “Bayar semua bil bersama-sama, tanpa mengira siapa yang membuat gaji apa,” mencadangkan Orlando. “Usaha bersama bermakna anda berdua menangani kejayaan dan cabaran.” Satu lagi idea: Sama ada gelarannya adalah CEO atau sains sains, “biarkan dia tahu anda bangga dengannya,” kata Orlando. “Ia satu perkara yang kecil, tetapi ia bermakna banyak.”

2. “Saya tidak mencukupi dalam hidup saya.”
“Lelaki sering menoleh ke belakang dan bertanya-tanya, ‘Apa warisan saya? Adakah rumput lebih hijau di tempat lain?'” Jelas Orlando. Oleh itu, jika suami anda tiba-tiba mahu berhenti kerja seharian untuk menjadi seorang pemain golf, mungkin kerana dia merasa dia tidak hidup dengan penuh dan masa berlalu-walaupun dia mungkin tidak akan mengakui ini kepada anda.

Kemungkinannya anda tidak mahu dia memukul pautan daripada menuju ke tempat kerja, tetapi menjadi sokongan apabila anda mengalaminya. “Datanglah kepadanya idea-idea yang boleh diambil bukannya pengakuan emosi,” kata ahli terapi perkahwinan berlesen Carin Goldstein, pencipta BetheSmartWife.com. Lelaki bertindak balas dengan lebih baik jika anda mengarahkan mereka ke arah matlamat yang munasabah dan bukannya mengadu mengenai krisis midlife, tambahnya. Oleh itu, tanyalah dia apa aspirasi pendek dan jangka panjangnya, mencadangkan Orlando. “Apa yang dia mahu untuk dirinya sendiri, dan apa yang dia perlukan daripada anda untuk membuatnya berlaku?” Kemudian, kerja pada garis masa untuk mencapainya-bersama-sama.

3. “Saya akan kehilangan pekerjaan saya.”
Sekiranya dia melihat rakan kerjanya semakin dipecat, dia mungkin diam-diam takut kedudukannya berada dalam bahaya. “Kemurungan rendah, kemurungan rendah adalah perkara biasa bagi banyak lelaki dengan ketakutan ini,” kata Goldstein. “Mereka berasa marah atau tidak peduli.”

* Katie dari Austin, TX, membantu lelaki itu melalui tempoh yang sukar di tempat kerjanya. “Banyak turun seketika, dan ia memecahkan semangatnya.” Sekali dia mengisinya sedikit, dia datang untuk menyelamatkannya. “Dia berkata dia tidak pernah mahu saya bimbang tentang masalahnya, tetapi saya meyakinkannya bahawa masalahnya adalah masalah saya.” Menegaskan bahawa anda berdua adalah satu pasukan yang mengingatkan dia tentang jaring keselamatannya di rumah ketika dia merasa lemah di tempat kerja.

4. “Saya sudah tua.”
“Terima kasih kepada tekanan masyarakat dan penilaian diri, lelaki bimbang tentang usia dan daya tarikan mereka,” kata Orlando. Walaupun anda tidak melihat perubahan fizikal, anda mungkin melihat pergeseran sikap dalam suami anda. Cari “kemarahan, penarikan dan kemarahan jalan raya,” kata ahli psikooterapi dan keintiman Mary Jo Rapini. “Dia tidak akan menggunakan kata-kata. Semakin dia takut, semakin banyak dia akan menarik diri.”

Jangan biarkan dia menjadi lelaki tua yang pemarah itu. Ingatkan dia dia masih muda dan semakin bertambah dengan usia. “Sama seperti yang anda lakukan, dia ingin tahu anda masih dapat menarik perhatiannya, jadi katakan kepadanya dan tunjukkan kepadanya,” kata Orlando. Juga, pastikan dia tidak berhenti hidup. “Jauhkan ikatan perkawinan anda dengan kuat dan lakukan lebih banyak hal yang tidak biasanya dilakukan,” seperti kegiatan baru dan posisi seks, menyarankan Goldstein.

5. “Saya mempunyai masalah kesihatan.”
Kajian telah menunjukkan bahawa lelaki menangguhkan melawat doktor. Suami anda mungkin tidak mahu bimbang anda atau berurusan dengan “apa jika” penyakit berpotensi. “Atau ia penangguhan tulen atau ketakutan ujian invasif,” kata Orlando.

Jika anda prihatin terhadap kesakitan yang berterusan di sisinya, tarikkan pada intinya. “Ingatkan dia bahawa jika dia mahu melihat cucu-cucu lulusannya, dia perlu mendapatkan pemeriksaan tahunan,” kata Orlando. “Kemudian, buatlah sesuatu yang kamu lakukan bersama-sama.” Setiap tahun, jika perlu.

6. “Jika sesuatu berlaku kepada saya, keluarga saya tidak akan mencukupi.”
Ia adalah naluri pelindung: Dia perlu berhati-hati untuk anak buahnya. Tetapi membuat persediaan mungkin sukar baginya kerana emosi yang berkaitan dengannya.

Cuba tanya ini: Apa rancangannya jika sesuatu berlaku kepada salah seorang daripada anda? Bantu dia memberi kata kata jika dia bergelut. “Pelabelan perasaan-kecewa, tidak merasa bernilai, apa pun ia-membukanya untuk lelaki,” kata Rapini, yang mencadangkan anda membentangkan peruntukan masa depan sebagai sesuatu yang perlu dilakukan. Sama ada ia membuat keputusan atau mengetepikan wang, “jelaskannya dengan cara yang dia rasa dia boleh memperbaikinya” untuk menimbulkan kemungkinan meletakkan pelan di tempat, kata Rapini.

7. “Isteri saya tidak puas seksual.”
Jika anda tidak mencintai cinta dengan jelas, suami anda mungkin takut dia tidak memenuhi jangkaan anda. “Lelaki mahu menyuap isteri mereka secara seksual,” kata Rapini. “Jika seorang wanita mempunyai hubungan seksual, lelaki sering berfikir bahawa mereka adalah salah, walaupun tidak.”

Orlando mengesyorkan menggunakan penguat positif untuk mendapatkan apa yang anda inginkan di atas katil. “Suami anda ingin tahu bahawa dia ‘melakukan tugasnya,’ tetapi dia tidak mahu tahu sama ada dia tidak,” katanya. Jadi jika anda berpuas hati? Bersuara! “Tetapi jika dia tidak melakukannya untuk anda, tumpukan perbualan pada apa yang anda suka. Lebih seronok dan ‘tidak besar’ anda membuat sesuatu, semakin kurang egonya akan memukul.”

8. “Saya bukan ayah yang baik.”
Anak muda anda lebih suka pergi membeli-belah dengan Mom daripada menonton permainan dengan Ayah. Biasa untuk kanak-kanak kecil, tetapi suami anda mungkin menganggap dia disalahkan. “Ada saat-saat ketika mereka seperti, ‘Apa saya? Hancurkan hati?’ Itu satu perkara ego, “kata Goldstein.

Apa yang perlu anda lakukan ialah beritahu dia apa yang ayahnya hebat. “Penghargaan sangat penting,” kata Goldstein. “Perempuan lupa menunjukkannya.” Katakan, “Anda sangat membantu dalam projek sains Matt, dia suka menunjukkannya di sekolah.” Ia akan memberinya peningkatan yang diperlukannya.

9. “Saya takut mati.”
Suami anda mungkin tidak bimbang tentang kematian itu sendiri, melainkan proses mati dan kesannya kepada anda-itulah sebabnya dia mungkin tidak membangkitkannya. “Lelaki ingin dikenang sebagai kuat, kuat dan berkuasa,” kata Dr. Sheck. “Oleh itu, proses pemisahan itu menjadi satu cabaran.”

Buat perkara yang tidak mengancam untuknya; berkongsi ketakutan anda terlebih dahulu. Mengakui anda bimbang tentang kematian kadang-kadang-dan bertanya jika dia melakukannya. Kemudian, sambil bercakap, menenun apa yang dia maksudkan kepada anda dan orang lain. “Sebutkan apa yang dia ciptakan dan menyumbang yang akan hidup di luar dia,” mencadangkan Dr. Sheck. Sekiranya anda memberi jaminan kepadanya, dia telah memberi impak kepada anda, kepada anak-anak anda, apa sahaja yang dia sukai-dia lebih cenderung merasa lebih baik.

* Nama telah diubah.

Loading...