Fa la la la Blah – Diari Perceraian

Ia kurang dari 2 minggu hingga Krismas, dan saya tidak merasakan semangat percutian. Pokoknya, hadiah dibungkus, stoking kebanyakan disumbat, lampu luaran dinyalakan dan penaik sedang berjalan, tetapi semuanya sangat “berfungsi” sekarang. Saya lebih kurang melihat percutian ini sebagai sesuatu yang perlu dilalui dan bukan sesuatu yang dapat dinikmati.

Saya rasa ia tidak pernah terdengar tertekan pada Krismas pertama anda sebagai keluarga yang berpecah, tetapi ia hanya satu keanehan bagi saya. Saya adalah Krismas jahat.

Setiap tahun, apabila cuaca menjadi sejuk, saya tertekan untuk tidak mula bermain muzik Krismas. Saya sentiasa bersara sehingga Malam Kesyukuran, di dalam kereta dalam perjalanan pulang dari keluarga Peter. Kami akan meluncur dalam CD “John Denver dan The Muppets: Krismas Bersama”, dan Peter akan dengan senyuman yang baik-baik saja dan menggelengkan kepalanya sementara kita semua bernyanyi di bahagian atas paru-paru kita. Ia masih merupakan salah satu CD percutian kegemaran saya. Saya tidak mendengarkannya lagi tahun ini, dan saya ragu-ragu saya akan melainkan jika anak-anak memintanya. Saya tidak pernah mendengar mana-mana muzik Krismas lagi.

Walaupun kelabu percutian peribadi saya, saya komited untuk memastikan ia berkilauan merah dan hijau untuk kanak-kanak. Ia membuat saya sibuk, sekurang-kurangnya. Saya tidak terlalu bimbang mengenainya – semuanya adalah sebahagian daripada proses itu. Tahun depan akan lebih baik. Saya akan mempunyai semua ini di belakang saya, dan bateri percutian saya akan dicaj semula. Sehingga itu, saya hanya akan terus pergi dan akan pergi seperti kelinci Energizer sedikit.

Apa yang anda lakukan untuk mendapatkan semangat percutian?

Loading...