Mitos Wanita yang Bekerja – Lies Mengenai Wanita Kerjaya

gambar

Pengarang Wanita Alpha Memenuhi Perlawanannya: Bagaimana Wanita Yang Kuat Hari Ini Dapat Menemukan Cinta dan Kebahagiaan Tanpa Menetap, (WilliamMorrow, April 2014) berkongsi mengapa perkara berikut adalah sangat luar.

Malah pada hari ini, dengan ramai wanita yang sudah berkahwin di dalam tenaga kerja, mitos tentang wanita kerja berlimpah, dan perang mommy yang dipanggil, mengetepikan wanita berorientasi karier terhadap ibu-ibu yang tinggal di rumah, terus. Di sini, kita membebaskan lima salahlaku yang paling biasa mengenai wanita bekerja.

1. Wanita kerjaya yang dipanggil memilih pekerjaan atas cinta. “Dia sungguh sejuk hati.” “Dia lebih peduli dengan pekerjaannya daripada suaminya (atau anak-anak.)” “Dia bukan orang yang sangat ibu.” Wanita bekerja untuk sebab-sebab yang banyak, tetapi tidak ada satu pun yang berkaitan dengan keinginan untuk bekerja atas cinta. Mitos ini menggariskan beberapa berat sebelah peranan gender terhadap wanita dengan kerjaya. Pada satu masa, norma sosial membataskan wanita untuk menyempitkan definisi peranan yang dapat diterima. Kami jauh dari sekarang (terima kasih!) Dan wanita mempunyai banyak pilihan, semuanya berdasarkan keperluan dan kepentingan mereka. Lupakan cara “betul” dan cara “salah” untuk menjadi isteri dan ibu.

2. Anda tidak sepatutnya berkahwin dengan seseorang yang membuat kurang wang daripada anda. Sejak semakin ramai wanita menamatkan pengajian dari kolej dan sekolah siswazah setiap tahun, jurang upah jantina ditutup untuk wanita berpendidikan tinggi. Dalam 97% daripada bandar raya A.S., wanita yang berpendidikan tinggi di bawah umur 30 tahun membuat lebih lagi wang daripada rakan sebaya lelaki mereka. Dalam 25% perkahwinan wanita adalah pencari nafkah, dan angka itu meningkat setiap tahun. Sehingga baru-baru ini, lelaki yang berpenghasilan tinggi berpengalaman dianggap pasangan yang paling diinginkan. Tetapi ini sebelum wanita mula mengejar kejayaan pendidikan dan profesional. Bagi wanita ini, lelaki alpha mungkin bukan pilihan terbaik. Lebih daripada dia memerlukan pencari nafkah, seorang wanita profesional memerlukan pasangan yang akan menyokong matlamatnya dan bangga dengan pencapaiannya. Lelaki ini, yang kita sebut Beta baru, adalah untuk perkongsian, keibubapaan dan menarik bebannya sendiri. Dia mungkin tidak membuat banyak wang seperti yang dia lakukan, tetapi dia tidak terancam dengan kuasa pendapatannya. Lelaki semacam ini fleksibel dan tidak merasa dikurangkan oleh isteri yang mendapat lebih banyak daripada dia. Berkahwin “ke bawah” mempunyai sisi atasnya!

3. Anda perlu membuat keputusan untuk tidak berada di rumah dengan melakukan lebih banyak kerja. Tanggapan bahawa wanita harus mengimbangi kejayaan mereka dengan mengendalikan bahagian singa dalam kerja rumah adalah salah satu daripada petak kesayangan terbesar kami. Peranan sosial tradisional (wanita sebagai suri rumah) berterusan, walaupun mereka sudah tua. Jadi mengapa wanita melakukan ini? Kadang-kadang wanita bekerja bertentangan dengan realiti peranan jantina baru, dan mereka merasa lebih feminin secara tradisional jika mereka melakukan lebih banyak pekerjaan rumah tangga. Tetapi melakukan terlalu banyak tidak menjadikan anda lebih feminin-ia hanya membuat anda lebih letih. Oleh itu marilah ahli keluarga tahu anda tidak boleh dan tidak akan melakukan semuanya!

4. Kanak-kanak wanita kerjaya menderita. Kajian selepas kajian menunjukkan bahawa kanak-kanak melakukan tidak mengalami kesan buruk sekiranya ibu mereka bekerja di luar rumah. Mitos ini memainkan rasa bersalah dan kebimbangan wanita ketika mereka cuba mengimbangi kerja dan keluarga. Salah satu peralihan yang paling sukar untuk wanita bekerja adalah ketika mereka kembali bekerja setelah anak dilahirkan. Mereka koyak antara bayi dan pekerjaan. Teks dan foto boleh membantu ibu bekerja tetap berhubung dengan apa yang sedang berlaku (adakah dia kolik? Adakah dia kotoran hari ini? Adakah dia mempunyai tarikh main yang baik?), tetapi ia masih menjadi cabaran. Kekurangan penjagaan harian sejagat yang berkualiti tinggi tidak membantu. Tetapi pastikan anda: Anak anda akan berkembang selagi dia mendapat perhatian yang baik. Juga, ingat bahawa anak-anak dalam penjagaan kanak-kanak belajar untuk menjadi bebas dan sosial-dan bahawa sebagai ibu bekerja, anda menyediakan mereka dengan model peranan yang sangat baik.

5. Suami wanita kerjaya berasa lemah. Dengan menyumbang 45% daripada pendapatan isi rumah, wanita membuat sumbangan besar kepada kesejahteraan kewangan keluarga mereka. Ini adalah sesuatu yang sangat baik. Adakah beberapa lelaki berasa lemah? Mungkin. Tetapi jika seorang lelaki merasakan cara ini, mungkin kerana dia mengalami masalah kerja. Jika dia menganggur atau tidak menganggur, atau kecewa selepas diluluskan untuk promosi, dia mungkin merasa tidak berpuas hati, kurang dihargai atau berkurangan. Ini agak difahami. Tetapi tidak-dan kita ulangi, tidak-salah awak! Bersimpati, tetapi jangan bersabar dengan sebarang scapegoat atau buli.

Loading...