Ya, saya sedang memakai seluar dalam pakaian wanita saya ketika ini berlaku

Semalam adalah mesyuarat IEP tahunan David. Bagi anda yang tidak dikenali dengan pendidikan khas, itulah Rancangan Pendidikan Individu untuk tahun itu, yang membentangkan matlamat yang boleh diukur untuknya oleh gurunya dan ahli terapinya, bersama-sama dengan perincian penginapan dan perkhidmatan sokongan yang dia akan dapat membantu dia bertemu matlamat tersebut. Ini sesi yang panjang, melalui semua dokumen, dan ia selalu berakhir lagi kerana semua orang mahu bercakap tentang David.

Beliau telah membuat banyak kemajuan sejak tahun lepas, yang menaikkan dua peringkat gred dalam membaca dan terus memegang sendiri dalam matematik, juga (walaupun ia adalah subjek yang paling dibenci). Kemahiran sosialisasi beliau telah berkembang secara dramatik dan dia kini melibatkan rakan-rakannya secara tetap dan juga memainkan sukan pasukan, yang untuk kanak-kanak dengan autisme besar. Betul, sangat besar.

Pakar bacaannya memberitahu kami tentang latihan yang mereka lakukan dengannya untuk meningkatkan kefahaman membaca dan kemahiran menulis kreatif. Mereka memberinya senario, seperti: “Anda jatuh dan memotong lutut anda,” atau “Teman anda sedih dan menangis,” atau “Anda kehilangan sesuatu yang penting dan anda akan terlambat jika anda berhenti untuk mencarinya.” Kemudian mereka memintanya untuk memperluaskan apa yang akan dilakukannya. Ini juga latihan dalam pemikiran empati dan pemikiran kritis, bidang yang kadang-kadang dia perjuangkan.

Gurunya berkata bahawa Daud mempunyai jawapan yang baik untuk segala-galanya, menunjukkan empati pasti untuk kawan yang menangis, memikirkan dia harus memberitahu gurunya dia ingin mencari item yang hilang setelah dia sampai ke kelas sehingga dia tidak akan terlambat , dan sebagainya, tetapi dia juga termasuk dalam setiap senario beberapa variasi “Saya akan mendapatkan Ibu saya” atau “Mari pergi beritahu ibu saya,” atau “Ia akan baik-baik saja, ibu saya akan membantu saya.” Kita semua terkejut dengannya, dan kemudian guru David berkata, “Saya rasa ia tidak boleh mengejutkan kita bahawa dia fikir Ibu boleh mengendalikan apa-apa.”

Ia membuatkan saya berasa hebat, dan saya melihat ke arah Peter duduk di sebelah saya dan saya berfikir sendiri: “Dia betul dan saya boleh mengendalikan anda dan saya boleh mengendalikan ini dan untuk David – dan Anna – saya boleh dan akan mengendalikan apa sahaja. “

Sekali lagi, anak saya mengajar saya. Dan kepercayaannya kepada saya merendahkan dan memperkuat keyakinan.

Mempunyai guru pernah berkongsi sesuatu yang membuat anda merasa seperti supermom?

[Ikuti Ellie pada Twitterdan Facebook]

Loading...