Berurusan dengan ibu mertua yang sukar di WomansDay.com – Tips Perkahwinan

gambar

iStockphoto

Apabila persahabatan atau hubungan menjadi sukar, anda selalu dapat mengakhirinya, tetapi anda tidak boleh memutuskan hubungan dengan ibu mertua anda. Jadi, apakah wanita yang bertubuh tinggi ketika berhadapan dengan kes crazies? Daripada menafikannya dengan tidak sengaja (atau membiarkannya berjalan di sekeliling anda), pertimbangkan nasihat di bawah ini dari pihak yang telah membantu menyelesaikan permasalahan ibu mertua yang paling menantang kami. Strategi mereka akan membantu anda melalui lawatan anda yang akan datang-tanpa membiarkan ibu mertua mendapatkan yang terbaik daripada anda.

gambar

Jenis 1: “Dia Sentiasa Menjadi Bayi Saya” Ibu mertua

Apa yang Dia Adakah: Dia jatuh di rumah kamu dengan kaserol kegemarannya-lebih lagi untuk pembeku!-Walaupun anda tahu dengan baik cara memasak. Dia juga dikenali untuk berhenti dengan kemeja-T baru dan kaus kaki beberapa kali setahun. (“Mama tahu jenis yang dia suka terbaik!”)

Apa yang Harus Anda Lakukan: Ibu mertua ini tidak mengenali sempadan, jadi terpulang kepada suami anda-terutama pada awal perkahwinan anda-untuk menentukan mereka. Memutuskan, sebagai pasangan, di mana dan bila anda ingin melihatnya, sama ada pada setiap hari Selasa untuk makan malam atau pada hari Ahad lain untuk makan tengahari, mencadangkan Shirley Dudley, MA, LPC, perkahwinan berlesen dan kaunselor keluarga di Charlotte, North Carolina. Sekiranya dia jatuh tanpa diduga, suami anda harus bersedia untuk “mencium ibunya di pipi dan berjalan ke pintu,” kata Dudley. Bagi hadiah yang tidak dijangka, pastikan apa yang anda suka dan tolak selebihnya di tempat perlindungan tempatan.

Jenis 2: Mother-in-Law Terlalu Tutup-untuk-Keselesaan

Apa yang Dia Adakah:Dia mengatakan bahawa anda seperti seorang anak perempuan kepadanya, dan mengumumkannya “ibu” setiap kali dia memanggil-walaupun anda lebih suka memanggilnya Judy. Bercakap secara terbuka mengenai drama keluarga dan perkara peribadinya (“Saya mempunyai pakar ginekologi yang terbaik!”), Yang mana anda tidak suka mendengar tentang.

Apa yang Harus Anda Lakukan: Menjaga anda rapat akan memastikan anaknya juga dekat, sebab itulah alasan ibu mertua ini. Dia juga mungkin kesepian. Walaupun keadaan mungkin menjengkelkan, berita baiknya, anda mempunyai kelebihan. Teruskan untuk menangani dengan cara yang paling sesuai dengan anda. Anda mungkin pergi sejauh bertanya, “Siapa?” apabila dia memanggil. Selepas ditewaskan, katakan, “Oh, Judy, saya minta maaf, saya fikir awak adalah ibu saya.” Jika dia membincangkan topik yang anda tidak selesa, ubah subjek. Dia akan segera menyedari topik yang memegang minat anda-dan minat anda kepadanya-sama ada peristiwa semasa atau taman bunga mawar atau projek baru anda di tempat kerja. “Akhirnya dia akan belajar untuk berinteraksi dengan anda dalam cara yang kurang dramatik,” kata Dudley.

gambar

Jenis 3: Ibu Sentiasa Sentiasa Kanan

Apa yang Dia Adakah:Beliau memberitahu anda, “Anda harus cuba melakukan perkara dengan cara saya.” Dia tidak “mendapat” cara anda memasangkan mesin basuh pinggan mangkuk. Atau disiplin anak-anak anda. Atau memakai rambut anda. Dan dia membolehkan anda tahu dia mempunyai “cara yang lebih mudah” untuk melakukan segala-galanya-setiap peluang yang dia dapat.

Apa yang Harus Anda Lakukan: Ibu mertua yang terlalu kritikal, seperti ini, mungkin mempunyai citra diri yang lemah-atau suka mendengar dirinya bercakap. Senyum dan terima kasih atas inputnya, kemudian teruskan mesin basuh pinggan mangkuk dengan cara yang anda suka untuk memuatkannya. Di luar tugas di tangan, Eva Fogelman, PhD, ahli terapi keluarga di New York City mencadangkan memuji ibu mertua anda untuk perkara yang anda hargai. “Dalam jangka masa panjang,” kata Dr Fogelman, “pengukuhan positif akan meningkatkan harga dirinya.” Sekiranya anda menyanjung tentang resipi pai apelnya dan mengabaikan komentarnya yang lain, dia akan mempelajari cara terbaik untuk mendapatkan tindak balas daripada anda dengan melakukan sesuatu yang anda hargai.

Jenis 4: Ibu Pertunangan Buli

Apa yang Dia Adakah:Beliau berkata perkara-perkara seperti, “Anda mesti sibuk di tempat kerja-rumah anda adalah kacau!” Dia adalah permaisuri satu-liners dan pujian yang ditarik balik, tetapi dia menegaskan dia “hanya bergurau” jika anda marah.

Apa yang Harus Anda Lakukan: Tingkah lakunya tidak boleh diterima. Anda perlukan sokongan suami anda di sini. Sama ada dia boleh melompat ke pembelaan anda, atau anda boleh membuat keputusan sendiri, yang dia perlu untuk menguatkuasakan. Apabila dia mengkritik rumah tangga anda, mencadangkan Dudley, anda mungkin berkata, “Anda betul, rumah itu tidak cukup baik bagi tetamu, bolehkah anda kembali lagi?” sambil mengawalnya ke pintu. Jika ini tidak berfungsi, suami anda perlu mengetepikan ibunya untuk bercakap serius. “Dia boleh menerangkan bagaimana komentarnya yang tidak berbahaya itu agak kasar dan berbahaya,” kata Dudley, “dan memberi amaran kepadanya bahawa apabila dia bermula dengan satu pasukan, ia akan menjadi masa untuk dia pergi.”

gambar

Jenis 5: Ibu Mertua Martir

Apa yang Dia Adakah:Segala sesuatu yang dia lakukan-dari mengembalikan sepasang seluar kasual untuk berjalan anjing itu – penuh dengan drama. Dia seorang tuan satu-upmanship. “Anda fikir anda mempunyai hari yang buruk? Dengar ini …”

Apa yang Harus Anda Lakukan: Dia seorang ratu drama klasik. Reaksi yang paling sesuai adalah untuk membuat jarak sedikit. “Cara untuk ‘memperbaiki’ seorang drama drama adalah mengabaikannya-atau sekurang-kurangnya mengabaikan drama itu,” kata Mark Sharp, PhD, seorang psikologi klinikal di Oak Brook, Illinois. Jangan berkongsi masalah anda kecuali anda mempunyai masa untuk mendengarnya. Anda boleh meningkatkan hubungan anda dengan tetulang positif. “Memberi perhatian kepadanya apabila dia bertindak dengan sewajarnya,” kata Dr. Sharp.

Loading...