Cara Bercakap Tidak Tanpa Rasa Bersalah – Tips untuk Mengatakan Tidak di WomansDay.com

berkata no

Jessie Ford / Hari Wanita

Tidak. Ia adalah salah satu perkataan terpendek dalam kosa kata bahasa Inggeris, tetapi ia juga salah satu yang paling sukar bagi kebanyakan kita untuk mengatakan.

Kita semua tahu bahawa had penetapan akan menurunkan tahap tekanan kita dan menyelamatkan kewarasan kita, tetapi kadang kala kita ditangkap oleh orang-orang yang tidak akan mengambil sebarang jawapan. Baca terus untuk mengetahui cara meletakkan kaki anda dengan manipulator induk ini.

The Flatterer
Sama ada kawan yang memberitahu anda betapa pintar anda dan berapa banyak dia akan menghargai bantuan anda tentang projek sukarela yang dia kerjakan, atau ibu sekolah yang menegaskan bahawa pelajar akan sangat kecewa jika anda tidak membuat kek cawan istimewa anda untuk parti percutian kelas, pemain yang lebih mulia bermain untuk kesombongan anda dengan membuat anda berasa amat diperlukan.

Cek realiti: Jika anda ingin membantu kerana ia memberi anda keseronokan, baik, tetapi tiada siapa yang boleh ditukar ganti. “Jika bukan pembedahan otak, orang lain boleh melakukannya-mungkin bukan dengan pizzazz anda, tetapi ia akan dilakukan dan kosmos tidak akan meletup dalam proses ini,” kata Susan Newman, PhD, pengarang Buku No: 250 Cara Katakan It-dan Maksudnya dan Menghentikan Orang-Orang-Menyenangkan Selamanya.

Jawapan anda: Pusingkan meja-pujian itu pergi kedua-dua cara. Daripada memberi, masukkan bola di lapangan yang lebih tinggi. Katakan sesuatu seperti, “Anda seorang tukang roti yang hebat-saya dapat memberikan resipi! Mengapa anda tidak mencuba tangan anda, saya pasti anak-anak akan menyukainya.”

The Guiltmeister
Ibu anda menegaskan bahawa anda tidak pernah memanggil-tidak pernah bermakna tiga panggilan anda seminggu tidak mencukupi. Atau rakan anda mengeluh bahawa anda seolah-olah mempunyai masa untuk semua orang tetapi dia-dan melakukannya ketika anda berdua sedang makan tengah hari.

Cek realiti: Balik ke belakang dan dapatkan perspektif. Jika ia adalah orang asing yang sempurna dalam kedudukan anda, apa yang anda fikirkan? Sekiranya anak-anak dewasa anda bertindak seperti ini ke arah anda, bagaimana perasaan anda? Tanya rakan untuk beberapa pandangan. Jika ia kelihatan seperti lombong yang lebih besar daripada yang anda tahu bagaimana untuk mengendalikan, pertimbangkan untuk bercakap dengan ahli psikoterapi untuk membantu anda menyusunnya. (Cari salah satu di locator.apa.org.)

Jawapan anda: “Anda tidak boleh melakukan cukup untuk sesetengah orang, jadi jangan cuba,” kata Dr Newman. Arguing adalah sia-sia-anda tidak akan menang-jadi hanya dengan tenang memberitahu orang lain bagaimana ia akan berlaku. “Ibu, saya lebih suka kita tidak mempunyai hujah yang sama berulang-ulang. Jika kita tidak boleh bercakap tentang sesuatu yang lain, mari kita tutup dan panggil semula apabila kita boleh.” Atau beritahu rakan anda yang “diabaikan”, “Saya minta maaf anda merasakan ini, tetapi saya cuba untuk melihat anda sebanyak yang saya boleh.”

The Saboteur
Anda berkomitmen untuk kehilangan pound berlebihan itu, tetapi setiap kali anda keluar dengan kawan tertentu, dia cuba untuk membuat anda untuk memesan makanan penutup. “Hanya satu kali ini tidak boleh menyakiti!” dia berkata. “Tetapi anda tidak boleh datang dan tidak mempunyai kek coklat!” Saboteur cuba untuk mengesahkan pilihannya dengan membuat anda bersikap seperti dia.

Cek realiti: Menjadi seorang pemimpin, bukan seorang pengikut, dan fikirkan bagaimana marah anda apabila nombor pada skala memanjat selepas semua kerja keras itu. “Mengatakan tidak ada tentang keegoisan tetapi tentang penghormatan diri. Anda berdiri untuk apa yang betul untuk anda,” kata William Ury, PhD, pengasas Program Harvard University on Negotiation dan pengarang Kekuatan Positif Tidak: Bagaimana Katakan Tidak & Masih Dapat Ya.

Jawapan anda: Berdiri tegas, dan kemudian alihkan perbualan. Anda tidak memerlukan banyak alasan atau penjelasan. “Tidak, terima kasih. Teh adalah baik untuk saya. Adakah anda akan menonton American Idol musim ini? Saya tertanya-tanya bagaimana tuan rumah yang baru. “Whiner Setiap rakan sekerja anda menerima tugasan yang sukar, dia bermula dengan cara yang tidak adil, bahawa dia adalah orang yang sentiasa mendapat barangan keras. membantu hanya untuk membuatnya berhenti mengadu.

The Whiner
Setiap kali rakan sekerja anda menerima tugasan yang sukar, dia mula mengambil kira betapa tidak adilnya, bahawa dia adalah orang yang sentiasa mendapat perkara yang sukar. Dia terus pergi sehingga akhirnya anda menawarkan untuk membantu hanya membuat dia berhenti mengadu.

Cek realiti: Sekalipun dia mempunyai titik-bos-bos anda memberikan pekerjaan yang lebih sukar-ini tidak ada hubungannya dengan anda. Ia antara dia dan bosnya, dan ia terpulang kepada dia untuk mengatasinya.

Jawapan anda: Potong dia di pas sebelum dia benar-benar bergolek. “Anda tahu, anda mungkin mempunyai satu titik, ini seolah-olah menjadi satu corak. Kenapa anda tidak membuat pertemuan dengan ketua jabatan untuk melihat sama ada anda boleh menyusunnya?”

Pembuli
Buli di kalangan orang dewasa lebih biasa daripada yang anda fikirkan. Satu kajian pada tahun 2007 tentang hampir 8,000 orang dewasa yang bekerja yang dijalankan oleh Institut Buluh Tempat Kerja mendapati bahawa 37 peratus pekerja telah dibuli. Buli dewasa boleh mengambil banyak bentuk, tetapi pembuli selalu menggunakan kemarahannya dan mengintimidasi sikap untuk membuat anda melakukan lebih daripada yang anda inginkan.

Cek realiti: Tidak kira apa yang telah anda lakukan atau tidak dilakukan, tiada siapa yang patut diperlakukan dengan tidak hormat atau dengan cara yang mengancam.

Jawapan anda: Seorang pembuli mahu mendapatkan kulit anda, jadi jangan biarkan dia melihat anda berpeluh. Jangan balas kemarahan (dia memakan emosi negatif) dan jangan biarkan diri anda menjadi sasaran untuk melakukan sesuatu yang anda tidak mahu lakukan. “Suara yang tenang, tenang, tegas, neutral lebih berkuasa berbanding dengan kuat tidak. Ia menyampaikan lebih banyak kawalan diri dan kekuatan, “kata Dr Ury.” Bercakap dengan tegas dan jelaskan tentang apa yang anda mahu berlaku. Katakan, ‘Saya tidak menghargai diperlakukan seperti ini. Kembali apabila anda bertenang, ‘atau’ Saya rasa saya telah membuat diri saya jelas-saya tidak akan membincangkannya lagi. ‘”

Loading...