Tip Etika Wang – Berurusan dengan Rakan dan Wang di WomansDay.com

gambar

Ilustrasi oleh Jessie Ford

Rakan saya Amy masih tidak percaya. Beliau baru-baru ini menghadiri majlis ulang tahun ke-40 teman lelakinya yang dianjurkan oleh isteri rakannya. Tiada perbelanjaan yang terselamat – makan malam mewah di restoran peringkat tinggi, sampanye, pancutan coklat, kerja-kerja.

“Sehingga akhir, ia adalah petang yang indah,” kata Amy. Tetapi apabila isteri diberi rang undang-undang, dan bukannya dengan berhati-hati mengurusnya, dia berpaling kepada orang yang seterusnya, berkata, “Bolehkah anda fikirkan apa yang anda berhutang? Saya sangat mengecewakan pada matematik.”

“Halo? Siapa yang melemparkan pesta besar, mengharapkan para tetamu untuk menunaikan rang undang-undang?” Amy berkata, dengan kegelisahan. Lebih ramai orang daripada yang anda fikirkan. Hari-hari ini kita semua mendapati diri kita dalam keadaan wang yang melekit, dan kebanyakan masa kita tidak pernah tahu apa yang hendak dikatakan atau dilakukan. Malah, Hari Wanita pembaca Elaine Lee sangat keliru tentang siapa yang membayar apabila dia berpaling kepada kami untuk jawapan. Oleh itu, Elaine (dan semua orang lain), kali berikutnya anda berada di tengah-tengah masa do-i-atau-tidak-saya, pastikan peraturan ini diingat.

Peraturan # 1: Bayar Sahaja Apa Yang Anda Berikan

gambar

Bayar sahaja apa yang anda berhutang Anda mengarahkan salad. Rakan anda mengarahkan stik. Dan beberapa gelas wain. Dan pencuci mulut. Apabila rang undang-undang datang, dia berkata, “Mari kita bahagikannya.” Benar? Pemisahan bil secara merata antara anda adalah baik jika perbezaan hanya beberapa dolar dan anda tidak mahu kelihatan kecil. “Tetapi untuk percanggahan yang besar, nip itu di dalam tunas kali pertama ia berlaku, atau anda akan menetapkan contoh yang sukar untuk dipecahkan tanpa anda datang dengan teruk,” kata Jeanne Fleming, PhD, kolumnis “Money & Ethics” di Forbes.com dan pengarang bersama Bukankah Ia Akan Menghidupkan Pemeriksaan?? Tegas, tetapi baik-baik saja, katakan-jangan tanya- “Saya rasa lebih baik jika kita masing-masing hanya membayar apa yang kita pesan.” Sekiranya rakan anda menolak masalah ini, dengan tenang melekat pada senjata anda dan bayar makan anda sahaja. Foto: Jamie Grill / Getty Images

Sekiranya anda telah terselamat pada masa lalu, bersumpah untuk bercakap dari sekarang, Dr. Fleming mengesyorkan. Anda mungkin perlu menjelaskan mengapa (“Saya tidak membayar sedikit untuk perkara-perkara yang saya tidak memesan. Saya sepatutnya menyebutnya sebelum ini, tetapi saya tidak pasti bagaimana anda akan bertindak balas”). Kemudian gunakan baris yang sama seperti pemasa pertama di atas.

Peraturan # 2 Sesiapa Menuntut, Membayar

gambar

Mengaku: Kebanyakan kita mahu lelaki itu membayar pada tarikh pertama. Selepas itu, kami gembira untuk mengambil tab sekali-sekala, tetapi kali pertama, ia bagus untuk dirawat. Walau bagaimanapun, menurut Diane Mapes, pengarang Bagaimana Tarikh di Dunia Pasca Kencan, sesiapa yang meminta tarikh itu perlu membayar, walaupun ia kali pertama anda keluar. “Anda berdua adalah orang dewasa yang berpengalaman yang mendapat gaji, mengapa dia selalu menjadi orang yang membayar?” dia berkata. Foto: Jupiterimages / Thinkstock

Pengecualian kepada peraturan: Jika anda memutuskan untuk keluar selepas bertemu dalam talian, pertimbangkan bahawa jemputan bersama dan mengharapkan untuk pergi Belanda. Mengapa? Anda berdua telah memeriksa antara satu sama lain dalam talian, menghantar mesej dan menghantar e-mel seketika. “Bersama secara peribadi adalah langkah logik seterusnya,” kata Mapes. Ia tidak seolah-olah meminta anda pada tarikh keluar dari biru, kerana ia akan jika anda pertama kali bertemu secara peribadi.

Jika anda mendapati masalah ini mengelirukan, anda tidak bersendirian. “Kebanyakan lelaki hari ini adalah keliru tentang apa yang sesuai dengan keadaan anda,” kata Mapes. Jadi, jika rang undang-undang itu tiba dan, bukannya mengambil cek itu, dia mencadangkan pemisahan itu-walaupun dia meminta anda keluar-ramah dan dengan senang hati mengeluarkan dompet anda. “Jangan langsung jumpa dengan kesimpulan bahawa dia murah,” katanya. Lagipun, tarikh terakhirnya mungkin sedikit tersinggung oleh tawarannya untuk merawat, lebih suka membayar cara sendiri. Beri dia faedah keraguan; jika ia terus berlaku, maka anda boleh menilai semula.

Jika anda membuatnya pada tarikh kedua atau ketiga-tidak kira bagaimana anda bertemu-mempunyai perbualan mengenai jangkaan kewangan. Katakan sesuatu seperti, “Begitu juga anda tahu, saya tidak mengharapkan anda membayar sepanjang masa. Bolehkah kita bercakap tentang apa yang akan bekerja untuk kita?” “Dia mungkin akan lega,” kata Mapes. Jika dia nampaknya tersinggung, janganlah mengubahnya menjadi pertempuran. Terima kasih, dan cari cara lain untuk menunjukkan bahawa hubungan itu berjalan dua cara: Penawaran untuk mengambil tiket hujung atau tiket filem kemudian, atau merawatnya pada hidangan buatan sendiri malam yang lain.

Peraturan # 3 Anda Memecahkan, Anda Beli Ia

gambar

Mantra lama tidak hanya digunakan untuk kedai-kedai. Jika anda merosakkan sesuatu di rumah kawan, beban kewangan adalah milik anda. “Ia benar-benar tanggungjawab anda untuk menjadikannya betul,” kata Dr. Fleming. Satu-satunya pengecualian ialah jika pemiliknya cuai-katakan, anda menumpahkan wain pada permaidani Orientalnya kerana anda tersandung di atas kord kuasa yang melintasi bilik. Segera, sama ada tawaran untuk membayar kos menetapkan item atau untuk mendapatkan penggantian. Jika anda benar-benar tidak mampu untuk menggantikannya, menyumbang apa yang anda boleh atau mencadangkan pelan pembayaran. Bagaimana jika item itu tidak boleh ditukar? “Tekankan bahawa tuan rumah anda memilih sesuatu yang serupa dengan rayuannya dan membelinya,” kata Dr. Fleming. “Beritahu dia, anda berharap bahawa, pada masanya, ia juga akan menjadi harta keluarga.” Dan sekiranya kecelakaan itu berlaku kerana anda tidak melakukan tingkah laku terbaik anda mungkin mendapat tipis kecil dan memecahkan vas-anda bukan sahaja berhutang pengganti, tetapi juga nota yang meminta maaf atas permintaan maaf pada hari berikutnya, kata Dr. Fleming. Foto: Thinkstock

Bagaimana jika anda yang menangis atas wain tumpah pada permaidani mahal dan rakan anda tidak menawarkan untuk membuat bayaran? Mula-mula, lihat jika insurans rumah anda meliputi kerosakan. Jika tidak, pertimbangkan untuk memberikannya lulus, sebagai perbuatan persahabatan. Jika anda mengharapkan dia membayar untuk item itu dan tidak merasa cukup selesa untuk bertanya secara langsung, hantar nota yang menyatakan berapa banyak kosnya untuk menggantikan item yang rosak itu, dan tanyakan apakah dia akan mempertimbangkan untuk menyumbang ke arah itu. Ketahuilah bahawa menghadapinya boleh menjejaskan persahabatan anda-jika tidak berakhir- “jadi fikirkan tentang berapa banyak penggantian itu benar-benar bermakna kepada anda,” menasihatkan Sue Fox, pengasas dan presiden The Etiquette Survival Group, sebuah syarikat mentor yang berpangkalan di California.

Peraturan # 4 Bayar Saham Anda

gambar

Ia tidak pernah gagal: Anda memilih hadiah ulang tahun untuk ibu anda, dan apabila adik perempuan anda mengakui bahawa dia tidak berkenan, anda bersetuju untuk membiarkan dia pergi separuh. Seminggu kemudian, dia masih belum memberi anda sepeser pun. Anda mempunyai hak untuk menangis. Apabila nama anda berjalan di atas kad untuk hadiah, anda perlu membayar apa yang anda diminta bayar, kecuali pengaturan yang berbeza telah dipersetujui terlebih dahulu, kata Jeanne Hamilton, pengarang Perkahwinan Etiquette Neraka dan pengasas EtiquetteHell.com. “Orang yang menganjurkan masa kini perlu sangat jelas tentang berapa banyak orang yang dijangka akan masuk dan bersedia untuk meminta wang jika mereka tidak.” Berkongsi maklumat ini: Kali seterusnya, anda tidak akan membiarkan pesalah menyertai pada masa anda. Foto: Jupiterimages / Thinkstock

Sekiranya anda lebih stabil dari segi kewangan berbanding kakak anda, perkara yang perlu dilakukan ialah menerima apa sahaja yang boleh diberikannya dan berharap dia akan mengembalikannya pada masa akan datang. Jika tidak, beritahu dia untuk membuat rancangan lain apabila dia pertama kali meminta masuk hadiah dengan anda. (Anda mengawal kad-anda tidak perlu meletakkan namanya di atasnya.) Apa sahaja yang anda lakukan, jangan sekali-kali membiarkan penerima yang anda getir. “Anda akan merosakkan pengalaman untuknya,” kata Hamilton. “Dan apa yang dia sepatutnya lakukan dengan maklumat itu?”

Di sisi lain, jika anda yang berada di bawah tekanan untuk menendang secara tunai untuk hadiah mahal yang anda tidak pilih, katakan, “Saya akan memberikan Kate hadiah saya sendiri, tetapi terima kasih atas tawaran itu. ‘pastinya dia akan menyukai hadiah anda.’

Kaedah # 5: Sentiasa Beri di Pejabat

gambar

Setiap kali anda berbalik, rakan sekerja mengumpul wang tunai untuk mandi bayi seseorang, mandi perkahwinan etiquette dengan baik, majlis ulang tahun atau pesta persaraan. Adakah anda perlu menyumbang? Dalam dunia yang sempurna tanpa politik pejabat, tidak. “Tetapi lihat keadaan secara pragmatikal: Ini adalah tempat anda bekerja. Adakah anda benar-benar mahukan rakan sekerja anda, dan terutamanya bos anda, memikirkan anda bukan seorang pemain pasukan?” kata Dr Fleming. “Anda akan menjadi bodoh untuk mendapatkan semua orang di tempat kerja bercakap kerana anda enggan menendang beberapa dolar.” Foto: Thinkstock

Namun, jika permintaan sering berlaku dan terlalu banyak wang, pertimbangkan dengan sopan mengatakan kepada penyelia anda, “Bolehkah kami memikirkan kembali dasar ini?” Dan datang bersenjata dengan alternatif, seperti meletakkan harga pada pihak pejabat atau meraikan hanya peristiwa tertentu. Siapa tahu? Dia mungkin hanya letih untuk mendapatkan sumbangan seperti anda.

5 Menggerakkan Wang Mengantuk

gambar

Meminta tetamu makan malam untuk membawa hidangan pembuka atau pencuci mulut. Jika anda menganjurkan majlis makan malam, bukan potluck, musim semi untuk kos keseluruhan menu anda sendiri. Foto: Thinkstock

Membuat invois invois tipis menyamar. Meminta wang sebagai ganti hadiah? Adakah ini perayaan atau penggoncang??

Mengintai orang dalam nama amal. Anda mahu seseorang menderma untuk tujuan yang baik, baiklah. Sebutkannya sekali dan teruskan. Sekiranya mereka tidak, dapatkannya.

Meminta berapa banyak orang membuat. Kecuali anda seorang agen IRS, bukan perniagaan anda.

Menggosok di dalamnya apabila anda menyelamatkan rakan. Datang kepada anda untuk wang tunai mungkin cukup memalukan. Sekiranya anda perlu menahan diri sendiri, lakukan secara peribadi.

Loading...