Bolehkah Sanitizer Tangan Hentikan Ebola?

gambar

Diberkati oleh Debbie Eisenhut

Sekarang anda mungkin pernah mendengar Ebola sebagai wabak 2014 di Afrika Barat adalah yang terbesar dalam sejarah. Virus mematikan dilalui melalui cecair badan, dan tidak ada penawar yang mudah untuknya. Oleh itu, kunci untuk pekerja penjagaan kesihatan dan orang lain yang mungkin bersentuhan dengannya adalah melindungi diri mereka sendiri.

Produk baru boleh membuat proses itu lebih mudah.

BERKAITAN: ‘Saya Menghidupkan Ebola’

Zylast, sanitizer bukan alkohol yang dibuat oleh syarikat yang berpangkalan di California, Innovative BioDefense (IBD), adalah salah satu daripada tiga pemenang dalam USAID Fighting Ebola Grand Challenge baru-baru ini, mencari teknologi yang berpotensi untuk menghentikan penyebaran Ebola.

Zylast sebenarnya membunuh virus Ebola, dan, menurut IBD, ujian telah menunjukkan bahawa jika seorang pekerja penjagaan kesihatan bersentuhan dengan orang yang dijangkiti Ebola-walaupun seseorang yang tidak didiagnosis-Zylast akan menyediakan pekerja itu dengan enam jam perlindungan terhadap jangkitan.

BERKAITAN: 3 Perkara Semua Orang Di Amerika Perlu Tahu Mengenai Ebola

Pada masa ini, Zylast sedang digunakan di beberapa hospital AS yang mungkin menghadapi Ebola, kata Ketua Pegawai Eksekutif IBD, Dr. Colette Cozean. Ia baru-baru ini menerima puluhan juta dolar pesanan daripada organisasi bantuan seperti UNICEF dan dari Jabatan Pertahanan. Dan kerajaan Liberia sedang berusaha untuk membawanya ke negara mereka, kata Dr Cozean.

Untuk penyakit yang begitu mematikan dan begitu mudah melalui cecair badan, ini boleh menjadi revolusioner.

Photo courtesy Debbie Eisenhut

Loading...