8 Perkara Menakjubkan yang Anda Tidak Tahu Mayo Boleh Lakukan

Mayo On Nails

Mayo On Nails
Katja Cho

1. Melembutkan kutikula

Tiada masa untuk manicure penuh? Rendam ujung jari anda dalam mangkuk mayo selama 5 hingga 10 menit, kemudian bilas dengan air hangat untuk menghidrat dan melicinkan kuku dan kutikula.

BERKAITAN: 15 Penggunaan Pintar Untuk Item Rumah Tangga

2. Keluarkan cat splatters

Menghilangkan drip tidak sengaja pada jubin, suis lampu atau gandar pintu dengan menambah sentuhan mayo ke tempat sebelum mereka mengeras sepenuhnya. Minyak di mayo membantu memecahkan minyak dalam cat (kerana minyak menarik minyak), menjadikannya lebih mudah untuk mengelap dan kurang keras di permukaan daripada cat yang lebih nipis.

3. Padamkan kesan air

Jangan biarkan tanda dan cincin basah merosakkan perabot kayu. Letakkan dua sudu mayo di tempat, tutup dengan tuala kertas dan tekan ke bawah. Biarkan selama beberapa jam, kemudian buff dengan kain bersih dan tanda akan hilang. Tonton demo di atas memaparkan editor kanan WD, Taryn Mohrman, dari MeredithVieiraShow.com.

Mayo To Dust Plants

Mayo Kepada Tumbuhan Debu
Katja Cho

4. Habuk houseplants

Ambil tip dari kedai bunga profesional: Bersihkan tanaman pasu anda dengan beberapa sabun dan air yang lembut, kemudian gunakan tuala kertas untuk menggosok setetes mayo ke puncak daun. Mereka akan kelihatan sihat dan bersemangat selama berminggu-minggu!

5. Makan malam penyelamatan

Apabila anda baru keluar dari telur tetapi potong roti di atas pada menu, sebarkan lapisan tipis mayo pada daging (ia tidak akan menjejaskan rasa), kemudian tambah serbuk roti dan tumis.

BERKAITAN: 5 Cara Baru Genius Menggunakan Straw Minum

6. Menghidupkan helaian yang membosankan

Campurkan secawan mayonis penuh lemak dengan satu sudu teh vanila (untuk memotong aroma). Urut mixutre ini ke rambut kering, tidak dibasuh dan biarkan duduk selama 20 minit, kemudian rambut syampu seperti biasa dan bilas dengan air sejuk. Kombinasi kuning telur minyak dan protein di mayo membantu mengembalikan kekuatan dan bersinar kepada rambut.

7. Berdiamkan engsel berliku-liku

Sekiranya skru longgar bukan penyebab kebisingan yang menjengkelkan, gosokkan bahagian logam dengan kain bersih dan sesetengah mayo, kemudian keluarkan apa-apa lebihan.

BERKAITAN: 5 Kegunaan Yang Menakjubkan Untuk Soda Baking Anda HARUS Tahu Mengenai

8. Melekatkan pelekat

Untuk mengambil label yang dilabelkan dengan pelekat atau teg harga dari mana-mana permukaan yang keras, tidak berpori, pada beberapa mayo dan biarkan duduk selama lima minit. Gam akan melembutkan menjadikannya mudah untuk mengupas atau menggosok dengan tuala kertas.

SUMBER: Carol Caggiano, florist, AIFD, PFCI. Bruce Johnson, pengarang, The Refinisher Weekend dan The Wood Finisher. Danny Lipford, pakar peningkatan rumah dan tuan rumah, Pemilik rumah hari ini televisyen dan rancangan radio. Elaine Watson, pengarah pendidikan global, Cuccio International.

Loading...